Dit keer brengt PANiek een programma met Engelstalige koormuziek uit de oude en nieuwe wereld. Bekende namen passeren de revue zoals Edward Elgar, Samuel Barber en Eric Whitacre (the hottest thing in choral music!). Maar wie heeft ooit van Jean Berger, William Schuman of Robert de Pearsall gehoord? Hun muziek doet echter in niets onder voor die van hun beroemde collega´s.
Ter afwisseling versiert Pip van Steen de guirlande van koorzang met enkele pakkende fluitsolo´s.
Pip van Steen studeerde dwarsfluit aan het Conservatorium in Arnhem bij Rien de Reede. Hij vervolgde zijn studie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag met het accent op zowel de klassieke als de jazzmuziek. Sinds 1982 is hij als docent dwarsfluit verbonden aan de Muziekschool in Nijmegen, waar hij ook een aantal fluitensembles leidt.
Hij treedt op in verschillende bezettingen, van salon- tot symfonieorkest.
Daarnaast profileert hij zich als componist.
Zondag 14 maart 2010, 15:00 uur, Antonius Abt, Dennenstraat 125, Nijmegen.
Toegangsprijs € 10/8 (voorverkoop).
Kaarten zijn verkrijgbaar bij de koorleden of via ensemblepaniek@gmail.com
Dankzij de stedenband Nijmegen-Pskov zijn zo’n honderd musici uit Nijmegen een uniek samenwerkingsproject aangegaan. Het Symfonieorkest Nijmegen, het Universitair Kamerkoor Audite Nova en Vocaal Ensemble PANiek voeren op zaterdag 7 juni de wereldpremière uit van de cantate ‘Vetsje’ voor symfonieorkest, groot koor en solisten van de Pskovse componist Alexander Merkoelov. De solisten zijn de sopraan Ljoebov' Batejeva en bariton Joeri Nakonetsjny uit Pskov. De leiding over het geheel is in handen van de dirigent van het Symfonieorkest Nijmegen, Gijs Leenaars.
Componist en pianist Merkoelov was al eerder in Nijmegen te horen met een pianorecital en een masterclass voor pianoleerlingen van De Lindenberg. ‘Vetsje’ schreef hij in 2002. De complete titel is 'Vetsje, cantate voor koor, solisten en symfonieorkest naar gedichten van dichters uit de stad Pskov'. Vetsje was een raad van wijze mannen die Pskov tot in de 16e eeuw bestuurde. Een zeer vroege vorm van democratie waar Pskov vandaag de dag nog steeds trots op is! Het half uur durende werk staat in de Russische symfonische muziektraditie van de 20e eeuw. In tegenstelling tot de west Europese kerkelijke cantate is 'Vetsje’ een profaan werk en bestaat uit vijf delen:
1. 'de vetsjeklok', voor koor en orkest
2. 'vertelling over vorstin Ol'ga', voor bariton en orkest
3. 'de markt', voor orkest
4. 'weeklacht van een Pskovse vrouw', voor sopraan en orkest
5. ' ''lente''-intermezzo en finale', voor solisten, koor en orkest
Meer informatie: www.symfonieorkestnijmegen.nl.
Door de eeuwen heen hebben componisten zich laten inspireren door het werk van Engelands beroemdste dichter, William Shakespeare. Opvallend is het ruime aandeel van 20e-eeuwse toondichters die de renaissanceteksten nieuw leven hebben ingeblazen.
Vocaal Ensemble PANiek laat een selectie horen uit het zeer gevarieerde aanbod: van de Engelse componisten Ralph Vaughan-Williams en Herbert Murrill tot onze “eigen” Oscar van Hemel en Jurriaan Andriessen, van de Finnen Jaakko Mäntyjärvi en Juhani Komulainen tot de Amerikaan Matthew Harris. Ter afwisseling speelt Jozef Steenbrink op klavecimbel werk van Ton de Leeuw en Jurriaan Andriessen.
Aanvang 20.30 uur, toegangsprijs € 7,50.
Droevige teksten hebben componisten door de eeuwen heen geïnspireerd tot het schrijven van de prachtigste muziek.
Zondag 4 november kunt u dit zelf beleven in de kleine Bartholomeuskerk te Beek-Ubbergen. Vocaal Ensemble PANiek zingt dan madrigalen van Monteverdi, Gesualdo, Byrd, Weelkes, Wilbye en Ward.
Medewerking verleent de luitist David van Ooijen. De melancholieke tonen die hij aan zijn instrument weet te ontlokken sluiten volmaakt aan bij het karakter van de koormuziek.
Aanvang 15.00 uur, toegangsprijs € 7,50.
Een van de mooiste werken van Claudio Monteverdi is het madrigaal Sestina, dat als volgt begint:“Resten van as, een gretig graf is er geworden van mijn schone zon, mijn hemel op aarde.” De dichter Scipione Agnelli schreef de tekst ter nagedachtenis van de overleden zangeres Catarina Martinelli, de lievelingssopraan van Monteverdi. Het zesdelige muzikale gedicht vertelt over de tranen van een man die hij plengt voor het graf van zijn geliefde. Maar het ‘sterven’ wordt ook in een andere context bezongen: het sterven van liefde voor een bereikbare dan wel onbereikbare geliefde, met zeer veel gevoel verklankt door Carlo Gesualdo en Thomas Weelkes. David van Ooijen laat onder meer enkele “Lachrimae or Seven Teares” horen van de Engelse componist John Dowland.
David van Ooijen studeerde luit bij Toyohiko Satoh aan het Haags Koninklijk Conservatorium en volgde lessen bij Robert Spencer, specialist op het gebied van Engelse luitliederen. Hij speelde op allerlei festivals, o.a. Utrecht, Vlaanderen, met verschillende ensembles, waaronder Cappella Pratensis en The Spirit of Gambo, en orkesten zoals Concerto d'Amsterdam en het Radio Kamerorkest, maar vooral met heel veel verschillende zangers en zangeressen.
"Leg mij als een zegel op uw hart"
Koormuziek op teksten uit het Hooglied van Salomo is zondag 11 maart te horen tijdens een concert in de Cenakelkerk van Heilig Landstichting.
Het Hooglied, een van de boeken uit het Oude Testament, heeft talrijke componisten uit heden en verleden geïnspireerd tot het schrijven van prachtige composities. De inhoud van het boek bestaat uit een tweespraak in dichtvorm tussen twee geliefden. De mannelijke figuur is Salomo, de vrouw is de Sulamietische, een herderin van eenvoudige afkomst. Delen van het Hooglied zijn tot in de 20ste eeuw in Syrië als bruiloftsliederen gebruikt.
Tijdens het concert komt een breed scala aan stijlen en bezettingen aan bod: zo is van de 19e-eeuwse Amerikaanse componist William Billings het naïeve vierstemmige lied I am come into my garden te horen, naast een complexe zesstemmige compositie van Orlando di Lasso: Quam pulchra es.
"Licht en schaduw"
Koormuziek uit Estland en Italië is op zondagmiddag 29 januari te horen tijdens een concert in het Kerkje te Velp (Grave).
Het is een programma vol contrasten geworden, muziek uit twee totaal verschillende werelden.
Claudio Monteverdi is de grootmeester van de vroege barok. Hij bracht een nieuwe stijl tot bloei, waarin de dichterlijke rede de heerseres van de muziek werd, anders gezegd: aan het woord werd voortaan een belangrijke plaats toegekend.
Kerstmuziek uit de Duitse barok is op zondagmiddag 11 december te horen tijdens een concert in de Zuiderkapel van de St. Stevenskerk te Nijmegen. Vocaal Ensemble PANiek, begeleid door organist Dirk Luijmes, voert dan werk uit van o.a. Johann Eccard, Heinrich Schütz, Johann Herman Schein en Samuel Scheidt.
Het concert begint met een dubbelkorig motet waarin de vreugdevolle kersttijd die in aantocht is wordt bezongen, en eindigt met een dankzegging aan God.
Vocaal Ensemble PANiek zingt dan werken van o.a. Clemens non Papa, Lassus, Victoria, Palestrina, Bairstow, Walton en Baur. Medewerking verleent organist Dirk Luijmes. Aanvang 15.00 uur, toegangsprijs € 7,50/6,00.
Vocaal Ensemble PANiek brengt in dit programma werken bijeen van de hedendaagse, in Estland geboren componist Veljo Tormis en de Italiaan Claudio Monteverdi, de belangrijkste componist van de 17e eeuw.
Medewerking verlenen Pip van Steen, dwarsfluit en Will Derks, gitaar;
zij spelen enkele verbindende improvisaties.
Het optreden begint om 14.30 uur, de toegangsprijs is € 6,00.
Tormis maakt in zijn composities vaak gebruik van motieven uit de Estse volksmuziek. Voorbeelden hiervan zijn Bruiloftsliederen uit Kihnu en delen uit Estse lyrische volksliederen. Maar hij weet ook op meesterlijke wijze de oeroude karakteristieken van deze volksmuziek te vertalen naar een hedendaags idioom, zoals in de koorcyclus Herfstlandschappen.
PANiek zingt een aantal 5-stemmige madrigalen uit zijn Vierde en Vijfde boek, waaronder Ah! dolente partita en Sfogava con le stelle. Een scala aan menselijke emoties wordt in deze 'sfeertekeningen' in meeslepende klanken vertaald
"O Freude über Freud!" - kerstmuziek uit de barok
Het optreden begint om 15.30 uur, de toegangsprijs is € 7,50.
Daartussenin kan men het kerstverhaal volgen aan de hand van afwisselende composities. Ook het lot van de 'onnozele kinderen' wordt in een aangrijpend motet van Heinrich Schütz verklankt: 'Auf dem Gebirge hat man ein Geschrei gehöret'.
Het orgel is ook solo te beluisteren: Dirk Luijmes speelt werk van Jan Psz Sweelinck en Gisbert Steenwick.